Groep 5
In groep 5 leren we de resterende tafels 7 t/m 9. We bouwen de plus en min sommen uit naar sommen tot en met 1000 en starten met deelsommen. Aan het eind van elk blok is er een toets die bestaat uit drie bladzijdes, waarvan één bladzijde de projecttaak is waar onderwerpen zoals meten, geld en tijd getoetst worden.
We leren verschillende nieuwe spellingcategorieën zoals het Kilo-woord en het Cent-woord. Daarnaast leren de kinderen in groep 5 onder andere om de persoonsvorm en het onderwerp uit de zin te halen en zinnen in de verleden tijd en tegenwoordig tijd zetten.
Taal bestaat uit verschillende thema's. In elk thema komt woordenschat, taalverkenning, spreken en schrijven aan bod. De methode biedt op een speelse manier de (nieuwe)onderwerpen aan met filmpjes.
We besteden veel tijd aan het leesonderwijs. We hebben op school een bibliotheek waar we wekelijks boeken lenen.
De kinderen gaan dit jaar voor het eerst een boekbespreking en spreekbeurt geven.
Vragen over de tekst beantwoorden, de hoofdlijnen uit een verhaal kunnen halen en weten hoe je achter de betekenis van moeilijke woorden komt is een kleine greep uit de begrijpend lezen lessen die we twee keer per week geven. Dit doen we middels een tekst die inhaakt op actualiteiten.
De kinderen krijgen vanaf begin van het schooljaar tot aan de herfstvakantie lessen bij de wijktuin over natuur en krijgen in het voorjaar hun eigen schooltuin. In groep 4 wordt wereldoriëntatie als één vak gegeven. In groep 5 splitst dit zich uit in geschiedenis, aardrijkskunde en natuur.
Theoretische en praktische lessen worden aangeboden aan de hand van een interactieve verkeersmethode.
Bij deze lessen wordt er door de kinderen veel Engels gesproken en zelfs kleine stukjes worden er al gelezen. Denk hierbij aan het oefenen van dialogen tot het benoemen van voorwerpen.
De kinderen leren dit jaar steeds kleiner te schrijven in blokletters.